Vassa 2018

(English version below)

Deutsch

Der klösterliche Jahresrhythmus bringt es mit sich, dass sich Zeiten der Zurückgezogenheit und Stille mit denen der äußeren Aktivität und der physischen Bewegtheit abwechseln. Die Spanne zwischen unserem Winter-Rückzug von Januar bis März und der sogenannten Regenzeit (Vassa) – normalerweise zwischen April und dem Vollmondtag im Juli – ist daher oft mit allerlei personellen Veränderungen erfüllt. Das war auch in diesem Jahr nicht anders, indem sich zunächst im Frühjahr Samanera Dighadassi aus Dhammapala verabschiedete. Die Gemeinschaft musste nach seinem Weggang zwei Monate ohne einen Novizen auskommen, was uns unter der aktiven Mithilfe der vielen Besucher, Besucherinnen und Gäste des Klosters eigentlich ganz gut gelang.
Zur selben Zeit fanden mehrere Lehraktivitäten für hiesige Mönche an anderen Orten statt, während uns gleichzeitig sowohl ehemalige Dhammapala-Bewohner (Bhante Sukhacitto und Tan Bodhinando) als auch eine Gruppe von thailändischen Mönchen unter der Führung von Luang Por Khun aus der Provinz Chiang Mai besuchten.
Unmittelbar vor Beginn der Vassa formierte sich die Klostergemeinschaft wieder ganz neu mit der Ankunft des thailändischen Mönchs Ajahn Thanissaro und dem österreichisch-amerikanischen Anagarika Thomas.
Somit traten am 28. Juli vier Bhikkhus und ein Anagarika formell in die „Regenzeit-Klausur“ ein. Der Begriff Klausur sollte allerdings nicht wörtlich verstanden werden – jedenfalls nicht aus der Sicht der Klosterbewohner – da der Bergsommer die Jahreszeit darstellt, während der Dhammapala die höchsten Gäste- und Besucherzahlen aufweist. Sehr kurzfristige Besuchsanfragen haben daher in dieser Zeit leider nur wenige Aussichten auf Erfolg.

English

It lies in the nature of the monastic annual rhythm, that there exists an alternating interchange between times of seclusion and stillness and times of activity and physical movements. The timespan between our winter retreat and the so called rainy season (vassa) – normally between April and the full moon of July – witnesses quite a number of physical movements within the monastic community and often is also the time when monks go on contemplative wanderings (Tudong).

During the early spring period Samanera Dighadassi bid farewell to Dhammapala. That meant that the local community had to live without a novice monk for a while, which we managed quite well with the active support of our many guests and visitors. Around the same time Ajahn Khemasiri and Ajahn Abhinando looked after various teaching engagements outside of the monastery and attended an acceptance ceremony of a new bhikkhu (Upasampada) at the sister monastery Santacittarama in Italy. Also during the mountain spring we had the pleasure to host two ex-residents of Dhammapala – Bhante Sukhacitto and Tan Bodhinando – as well as a group of senior Thai monks from Chiang Mai province led by Luang Por Khun. During the month prior to the Buddhist holy day Asalha Puja we were finally joined by two new community members: the Thai monk Ajahn Thanissaro and the Austrian-American Anagarika Thomas.

So on the day following Asalha Puja the resident Sangha (four bhikkhus and one Anagarika) formally entered the „rains-retreat“, within which every community member commits himself to stay within the boundaries of the monastery for the following three months, and to reduce any travel activity and other absences to an absolute minimum. The term „retreat“ however does not have to be taken literally – at least from the perspective of the resident community – as this is the time of year, when Dhammapala receives its largest number of guests and visitors. Short noticed inquiries during the summer period to visit the monastery for a few days are therefore unfortunately not very successful.

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